miercuri, 23 iunie 2010

Hurt Locker versus Avatar




OK,anul asta la Oscar au fost nominalizate in principal 2 titluri intens mediatizate: Hurt Locker si Avatar. Probabil are si de-a face cu faptul ca regizorii celor 2 productii(Kathryn Bigelow si James Cameron) au fost la un moment dat casatoriti, in prezent divortati si ar fi fost interesant sa urmarim cine ce premiu ia, cu cine se afiseaza si cum reactioneaza. Dupa ce am vazut ambele filme, am simtit ca au fost nominalizate la atatea premii,in special la Oscar ...cam degeaba, in special Avatar. Nu prea exista termen de comparatie intre cele 2.
1.Avatar
Avatar chiar mi s-a parut overrated. Poate si pentru ca toata lumea il lauda si astfel, m-am asteptat sa fiu impresionata peste doar si poate, which is not really the case. Ok,e 3D. Ok,e si despre o lume total noua si interesanta,cu o planeta proprie, limba proprie, locuitori proprii, credinta proprie. Cam asta a fost singura parte worth-watching din tot filmul (care, by the way, a durat 3 ore infernale!!): PANDORA (sper ca am scris bine) sau PANDORRA ? Anyway, nu asta e relevant.
In primul rand, replicile au fost cam jalnice, mai ales in scena cand Jake se intalneste fata in fata cu ceva monstru/animal nemaivazut si nemai intalnit, ceva de genu' :"Oh oh, you can run! You should bring your friends back with you", dupa ce initial curajosul Jake cam isi uda pantalonii de frica la vederea dihaniei.
In al doilea rand, de ce trebuia sa fie si aici acelasi tip de poveste de la Hollywood? Cu Jake+ceva indigena cu coada, care desi la inceput se dispretuiesc si nu au nimic in comun, pana la sfarsit se indragostesc si traiesc happily ever after.
In al treilea rand, scenele de lupta cu omul ala cu muschi, dar cam fara creier, dupa ce ca sunt never-ending, se termina foarte previzibil: Jake il invinge. Tot ca intr-o poveste tipic Hollywood-iana, unul dintre personajele pozitive moare (in cazul asta Grace)
Ok, poate n-am reusit foarte bine sa rezum toate defectele filmului asta. Totusi,are si parti interesante:
1. Planeta Pandorra/Pandora, unde tot e diferit de ceea ce e pe Terra.
2.Credinta lor in Eywa, care spre deosebire de credinta noastra in Dumnezeu(care e oarba si care nu prea are dovezi concrete); are o dovada, pentru ca Eywa comunica efectiv cu bastinasii.
3.Ce sunt oamenii in stare sa faca pentru prosperitate materiala, chiar sa desacralizeze si sa distruga copacul ...ala :)), nu mai stiu ce nume avea, singura cale de comunicare cu cei morti.
Totusi, filmul asta a fost un box office hit si cica,a fost si cel mai scump film facut vreodata (cred si eu,dupa 10 ani de eforturi).

2.Hurt Locker
Clar, Hurt Locker nu are atatia fani inraiti ca si Avatar si nici nu e acelasi gen de film. Nu se incadreaza la SF/adventure/ fantasy ca si Avatar, ci e mai mult un documentar despre razboi/actiune. Pe scurt, Hurt Locker prezinta vietile unor soldati care sunt in misiune in Irak si care detoneaza bombe. Poate nici nu m-as fi uitat la el deloc, dar nu am prea avut de ales, din moment ce profa de desen (care la ora ne prezinta filme alese de ea bineinteles) l-a cumparat cu Gazeta si a avut impresia ca ni s-ar parea interesant. L-am vazut cap-coada cam intr-o luna daca imi aduc bine aminte (cate o juma' de ora la 2 sapt..aa, ba nu, ca am mai vazut si in orele de geogra) si desi ideea mi s-a parut (iarasi) interesanta, filmul nu m-a prea captivat (chiar nu ma pasioneaza tehnica de a dezamorsa bombe si nici sa vad explozii sau oameni care mor pt un razboi care nu-i al lor,la o adica). Totusi, decizia pe care o ia in final James e neasteptata si de asemenea, m-am bucurat sa o (re)vad pe Evangeline Lilly pe ecran, chiar daca pentru f scurt timp.

All in all, consider ca Hurt Locker ii este net superior celuilalt film (desi pe IMDB are o nota mai mica decat Avatar..). Chiar daca nu e foarte foarte foarte interesant, te tine cu sufletul la gura cat de cat si macar trateaza o tema serioasa, nu cai verzi pe pereti (adica lumea imaginara din Avatar). Dar parca tot nu merita sa castige la Oscar,in conditiile in care celelalte filme nominalizate au fost mult mai bune (unele din ele doar, normal).
Aa,si James Cameron si-a gasit scuza pentru asa un film, si anume ca el e ecologist si vrea sa transmita mesajul mai departe..

Un comentariu:

  1. io sincee le-am detestat pe ambele :))
    la hurt locker, dupa cum prea bine stii, mai bine imi faceam harakiri decat sa ma uit
    si la avatar n-asi fi putut sa rezist daca nu-mi bateam joc de ABSOLUT TOT :)))

    crap movies. nici unu n-ar fi trebuit sa fie nominalizate la best movie.
    hurt locker nici n-avea ce sa caute la nicio categorie, period. actorii n-or fost straluciti deloc, ce sa mai zic de "efectele speciale", cica :))) mari explozii, ce sa zic

    si avataru, thank god there is justice, ca n-o luat aproape nimic. adica crek o luat pentru efecte speciale sau asa ceva, unde da, o meritat, cu toata faza cu 3D bla bla.
    povestea o fost o porcarie cliche-ista si americana. screw it.

    oricum, daca ar fi sa aleg, as spune ca mai mult mi-o placut avataru ca macar o avut culori faine :))) si ca am ras ca dracu la toate fazele tipice de filme bullshit americane. si decat adormitu de la hurt locker, prefer rasu la avatar :))

    RăspundețiȘtergere